Friday, December 15, 2006

مقدمة منطقية واستهلال لابد منه

السلام عليكم
المفروض إن ده أول بوست ليا .....وعشان كده هاخد رحتي فيه لأن المحاولات الأولى لازم يبقى فيها أخطاء نتعلم منها وعلى رأي المثل من كثر كلامه كثر خطأه السؤال اللي بسأله لنفسي دلوقتي هو أنا من الأساس بعمل مدونه ليه.....جايز عشان موضه....طب وانا من امتى ماشى ورا الموضه دانا بابا كان عنده جاكت عاجبني اشتراه قبل الحرب و رمنه علشان داق عليه...بس عاجبني فقعدت البسه لغاية السنه اللي فاتت مع إنه موديل من ايام قوموا واقعدوا

يمكن عشان مناضل سياسي وليا بعد نظر وفكر تحليلي...بلاش اشتم نفسي بس ده هيبقى أخر سبب منطقى ...أينعم انا زي كل الناس كان نفسي وانا صغير ابقى ريس (والله وانا صغير بس لنلبس مصيبة وللا حاجه) لغايه ماعرفت إن كل قياده مسؤليه وعبء وحسلب عسير في الآخره وحاشية سوده بعيد عنكم (هو مش بعيد أوي بس أهو) وشعب عايز ضرب الجزم لا مؤاخذه يعني بس خلينا صرحاء مع بعض ......احنا بلدنا دي مش محتاجه تغييير في القيادات لا دي محتاجة شعب من الأول يكون عنده دم . وبعدين كنت فاكر إن ده غلط و سلبية لحد ما عرفت إن الكثير من صحابة النبي كانوا حلفين على نفسهم لا يتأمروا ولو على اثنين مخافة فتنة المناصب .....وأنا بصراحة أكيد أسوأ منهم

طب نرجع مرجوعنا ...ايه لزمة عمل مدونة ....اديني بفكر اهو يمكن عايز أعبر عن وجهة نظري في الدنيا ....جايز ولو أنا بني آدم من اللي بينطبق عليهم المثل اللي بيقول (ربك لما قسم العقول كل واحد عجبه عقله)
يعني سواء كان رأيي صح او غلط فأنا مبسوط بمخي كده.

يتهيألي اللي قرا الكلام اللي فات ده ممكن يستنتج زي مانا لسه مستنتج انا ليه عايز أعمل مدونه.........عشان اتكلم وأرغي و افضفض في أي حاجة مع ناس دماغهم نظيفة (بس كلام أهبل يعني) بعيد عن الشغل والصيدلة والأدوية اللي بقيت بكرهها أكتر من العيانين الغلابة اللي بيجولنا. والله بقى اتكلم مره في السياسة في الكورة في الإنسانيات في التاريخ (الحاجة الوحيده تقريبا اللي بفهم فيها) أهو بقى زي ماتكون طالباها

يمكن البعض يقول ايه المدونة الهايفة دي بس في رأيي الكلام الكبير ما بيعملش غير فرقعة تولع وتطفي واللي عايز يغير الكون عمرة ما بيعرف .......بس على رأي كونفوشيوس لما قالولو إن الحرب قامت فقال طب يللا نساعد صياد........اهو ده افيد للمجتمه من صراخ وعويل وكلام إنشا (والله أنا ما بشتم في حد ولكن هذا رأيي) ألى اللقاء في أول بوست بجد

5 Comments:

At 6:46 PM, Blogger إيمــــان ســعد said...

مبسووووووووووووطة جدا انى اول واحدة اكتب تعليق يا مدونتك يا بنى ادم

اخييييرا كتبت اول بوست

و الله عندك حق في كلامك

مش مهم فرقعة الكلام المهم مضمونه

و انا متأكدة ان مضمون كلامك
ح يبقى فى الجوووون ان شاء الله

بالمناسبة

مقتنعة اننا محتاجين نغير الشعب

انا باقول لو جبنا حاجة ألمانى ح يبقى ميه ميه

:)

تحياتي

 
At 1:06 PM, Blogger Ma 3lina said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 1:12 PM, Blogger Ma 3lina said...

انا باه مبسوطة علشان انا 2 واحدة ترد

:)

تصدق انت جبت من الاخر انا برده بحب المدونات اللى فيها كل حاجة

اتكلم براحتك يا سيدى و احنا
comment
و نتناقش كمان

مبرووك للمدونة و waiting 4 ur 2nd topic

 
At 2:25 PM, Blogger --_-- said...

Hey this is a great starting... keep on going, you are a greattt BLOGGER :)

 
At 10:25 AM, Blogger شــــمـس الديـن said...

علي فكرة
امدونة بتاعتك كانت معلقة و معرفتش احط تعليق غير النهاردة

اتمني ان تكون مدونة متميزة كصاحبها ...

و ياريت تكتر تدويناتك

في حفظ الله

 

Post a Comment

<< Home