Monday, April 23, 2007

الفلوس ...... لختراع فاشل

من وسط المعمعة وفي يوم سرقته خلسة من وسط الاسبوع الحافل ابو خمستاشر ساعة شغل في اليوم قولت اكتب قبل ما انسى ازاي الواحد بيكتب كلام غير ثلاث مرات قبل الاكل وقرص بعد العشا وله طرفنا خمسة جنيه والكلام اللي اتحفظ ده

الغريب اني مالقيتش حاجة اكتب عتها ما هو مفيش حاجة في دنيتي دلوقتي غير الشغل مفيش وقت عشان اعمل أي حاجة تانية . ااه والله مفيش حاجو تانية خالص بفكر فيها

قلت اخش باقي المدونات يمكن اسرق فكرة وللا حاجة تشدني ارد عليها......كل مااخش مدونة الاقيهم بيتكلموا عن واحد اسمهعبد المنعم اتقبض عليه........ وبما إني مغيب فانا معرفش مبن الأخ عبد المنعم اصلا فمينفعش اكتب عنه.........بس بما إنه راجل مصري ومسلم وحر واتحبس سبقى لا أملك له سوى الدعاء أن يفك الله أسره و ينصر أفكاره إن كانت صائبة و في مرضاة الله والوطن

بس فمالقتش حاجة اتكلم فيها إلا تعليق عل موضوع فلسفة المالعند ربة السيف والقلم فقلت افتكس أي كلام.......وها هو الافتكاس اللي مالوش أي لازمة غير فك الفضا

بجد احنا عاشين ليه....... علشان نعبد ربنا ونعمر الأرض ...............ده الرد الطبيعي اللي العاقل يقوله
طيب احنا بنشتغل ليه.........علشان النبي لما لقى واحد قاعد في المسجد لا ينفك عن العبادة سأل أيكم يكفيه طعامه وشرابه قالوله كلنا قاللهم كلكم خير منه وكمان عشان لازم نعمر الأرض عن طريق الشغل ما هي مش هتتعمر لوحدها

أما بناخد فلوس على الشغل ليه ما بنقضيهاش من غير فلوس ليه يعني اللي عايز حاجة من السوبر ماركت يقول لعمو عايز ده فيديهوله من غير فلوس...........ما هو عمو شاري السوبر ماركت من غير فلوس من صاحبة اللي باعه عشان عيي و بياخد الدوا من غير فلوس والحياة حلوة

طب بجد اخترعوا الفلوس ليه؟؟؟ رخامة وللا ليها سبب
زمان ايام الجمع والاتقاط كان الكل بياكل من أي شجرة وماحدش بيقول لحد لا دي بتاعتي ودي بتاعتك
بس لما الدنيا جفت والمطر قل الأكل بفى محدود ابتدت الخناقات فقالوا نقسمها قسمة العدل كل واحد ياخد شجرة تبقى بتاعته ومالوش دعوة بباقي الشجر عشان ماحدش يتظلم و بعد كده اتطبق الموضوع دا على عصر الرعي يعني ده بقرتك ودي بقرتي ودا جملي وده جملك وبعدين ابتدى ابو جمل يعوز البقرة فقاله نبدل البقرة بالجمل فوافق وتمت أول عملية مقايضة شوية وبقى لكل حاجة ثمنها أو قيمتها وبعدين قالوا نعمل حاجة وسط لو انا مش عايز حاجة دلوقتي بدل البضاعة اللي هابيعهالك فخلوها الاحجار الكريمة الأول وبعدين الذهب وبعدين الفلوس واخيرا البطاقة الائتمانية

بس نرجع مرجوعنا للأول يعني الفلوس اخترعت أصلا عشان محدش ياكل حق حد وكل واحد يبقى ليه ملكيته اللي تعب فيها و سهر الليالي و مايتساواش العاطل بالباطل
ياللعجب............دي الفلوس أصل الظلم
وعلى رأي المثل اللي مامعوش مايلزموش

بس المتمعن في النظر يلاقي إن نظرية الملكية أصلا قائمة على مبدأ المحدودية يعني لما بقت الحاجة محدودة بقى لازم نقسمها إنما لو الخير كتير ومش فارقه يبقى مفيش داعي لوجود فلوس أصلا يعني لو الخير اللي في الدنيا كتير ويساع كل اللي فيها وزيادة أوي يبقى لا داعي لوجود فلوس أصلا

بس ماهو المشكلة إن ساعتها هيطلع ناس طماعة أو على الأقل كثيرة الاستهلاك الواحد منهم ياكل السوبر ماركت كله في يوم واحد يكوشوا على الدنيا كلها و يكلوا نصيب ناس تانية بوضع اليد والرجل وساعتها يرجع الخير يقل قيبقى لازم يبقى فيه فلوس عشان الدنيا تبقى منظمة ومحدش ياكل حق حد

عشان كده المكان الوحيد اللي مافيهوش فلوس هو الجنة لأن الخير كتير أوي بزيادة فظيعة عن حاجة الموجودين فلو كل واحد خد حقة وزيادة مليون مرة برضه مش فارقة وعمر اللي قاعدين ما هيحسوا بأي نقص في الخيرات اللي موجودة

طب نرجع لموضوع تاني ...إذا كان الفوس غرضها هو حفظ الحقوق ليه كل حاجة ليها سعرها يعني ليه الواحد ماينفعشي كل حاجة تبقى بجنية وخلاص ليه الدهب ما يبقاش نفس تمن الألماظ زي التراب زي الحجر
السبب هو إن لاتراب مع الناس كلها وأي حد ممكن يحصل عليه إنما إنك تجيب الذهب صعب وعايز مجهود فقام الراجل اللي لقى الذهب قال وهو بيبيعو لبتاع الحجر أنا هديلك حته الذهب الصغيرة دي بعشرين بكل الحجر اللي عندك التاني قاللوا ليه كده ززقاللوا عشان تعبت فيه إنما انت لقيت الحجر في الشارع من غير مجهود (إنما لو في بلد تانية الحجارة فيها صعبة المنال والذهب موجود في الشارع هيبقى الوضع معكوس) وأسباب غلاء الحاجة ممكن يكون التعب في مجايبها أو إن شكلها حلو أو أو مليون سبب

يعني الفلوس في حد ذاتها حفظ لحق الإنسان في شراء خدمة أو سلعة بحقها وليست في حد ذاتها لا سلعة ولا خدمة يعني ممكن لو انت عندك مزرعة ورثتها عن ابوك تشتغل فيها وجيبلك أكل تاكل منه من غيرأي حاجة للفلوس أصلا
نظيرا دا صحيح

بعد شوية الفلوس قسمت الناس لفئات وبما إن كل فئة معاها فلوس معينه يبقى هتحصل على سلع وخدمات معينة جودتها مساوية للي معاها لا أكتر ولا أقل و الخدمات دي يخش فيها الصحة والتعليم يبقى دول غير دول ومن هنا بقى فيه مستويات اجتماعية مختلفة قائمة بنسبة تسعة وتسعين في المية على انت معاك فلوس اد ايه وممكن تدفع اد ايه وطلع نظام الطبقية وعيلتنا متتجوزش إلا من عيلة فلان وكلام من هذا القبيل

بس نرجع نقول تاني الفلوس معمولة ليه عشان تحفظ الحقوق من الضياع بس وكل حاجة على الأرض مش ملك حد بجد......إنما احنا اللي خليناها ملكيات خاصة وكل واحد بشطارنه و بتوفيق ربنا زود ملكيته

يبقى اللي بيتهافتوا على الفلوس إنما يتقاتلون على حاجة أولا مش بتاعتهم أصلا.......ثانيا مالهاش قيمة عشان كده وللا كده الأخرة مافيهاش فلوس ثالثا لو بتقول عاملها عشان اسيبها لعيالي أقولك ما انت عيالك دول لو اشتغلوا زي ما ربنا أراد كل واحد فيهم هيجيلو فلوس من غير ما حضرتك تموت نفسك عشان ورقة ممكن ما يبقاش ليها أي لازمة
خامسا في حديث للنبي عليه الصلاة والسلام بيقول

(من أصبح آمنا في سربه معافا في بدنه عنده قوت يومه فقد حيزت له الدنيا بخذافيرها) يعني لو عندك بيضتين مش يأكلوك وتعيش عليهم خلاص عايز ايه تاني هتاكل الفلوس يعني هي كل مافيها هتجيبلك أكل أحسن خلاص يا سيدي يا ترضى بالبيضتين يا تشتغل ساعة زيادة وانت هتجيب معاهم حته مربى

يللا أهو أي كلام الواحد كان نفسه يقوله لنفسه وقاله وخلاص

المهم يعني اللي بيقبض أكتر مش أحسن في حاجة لو مش راضي والأقل مش أسوأ في حاجة لو راضي وأهو كله هيموت ومش هتفرق مع حد الحوارات الفكسانه دي كلها يوم القيامة

ادعوا بس لاخواننا اللي مش لاقيين شغل يلاقوا شغل لأن هم دول اللي يصعبوا على الواحد بجد بالذات لما يبقى ابوه دخله جامعة خاصة وللا حاجة
يللا بقى سلام عليكم


1 Comments:

At 3:03 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام عليكم
كعادتك بتكتب حاجات جامدة
و اله يا بني ادم انا احد الناس اللي بتحب تدخل تقرالك اوي و يا ريت تكتر من كتاتباتك شوية
و ابقى زورنا يا سيدي في المدونة احيانا
سلام عليكم
اها و ابقى غير لينك مدونتي عندك خليها ahmedelmasry.wordpress.com

 

Post a Comment

<< Home