Wednesday, August 15, 2007

أنا كنت عارف إن ده هيحصل

البني آدم ما يملاش عينه إلا التراب .............بدأت أشك إني كنت فاهمها صح لأن بجد لما الواحد يعيد شريط الأسبوعين اللي فاتو دول ميت مرة يقول أكيد في حاجة غلط
المدونة دي عبارة عن فضفضة من واحد كان على حافة الجنون الاسبوع ده

أنا كان مشكلتي إني تعبان عشان بشتغل في صيدليتين وما عنديش وقت أهرش وكان في عامل الصبح مغلبني وكنت بشخط فيه كتير مع إني أكره ماعليا الشخيط فجيت على الآخر وكنت بتحاشاه وبعدين مرتبي زاد بالليل قلت الحمد لله نسيب الصبح بماشكله ونخلينا بالليل وتزامن ده مع قدوم دكتور جديد في الصيدلية يتاعت بالليل كان صاحب صاحبي فانبسطت أوي وقلت الةاحد هيشوف يومين حلوين بعد التعب والبهدلة
والله كان نفسي ارتاح
بس واضح إنه ما بنفعش قبل ما اسيب صيدلية الصبح بيومين صاحب صيدلية بالليل كلفني إني أبفى مساعد مدير الشفت وأحل محله في غيابه- أصل احنا بنبقى تمانية في الشفت في عين العدو- .......أنا قلت أهي وظيفة شرفية مالهاش لازمة و كله تمام بعديها بيوم واحد اتخنقت مع مدير الشفت اللي هو في الأصل صاحبي بسبب هايف جدا قلت مش مشكلة أهو حبه وهترجع المية لمجاريها.........وتركت صيدلية الصبح وأنا أمني نفسي بأيام هنيئة وأجازة طال انتظارها منذ عيد الأضحى الماضي
بس اللي حصل غير كده خالص اللي حصل أني شفت اسبوعين ما يعلم بيهم اللا ربنا حصلت جريمة سرقة في الصيدلية والمبلغ كبير فصاحب الصيدلية شاف إن ده كان بسبب تقصير من الشفت المسائي فخدني أنا و مدير الشفت وخد في سنانك وقرر إنه يمشي اتنين من الصيادلة و يخلينا انا وصاحبي نتحمل الفلوس اللي اتسرقت ومن يوميها والجو مشحون والشغل اللي كان بيشتغلو شتمانية بقا بيشتغلوا اربعة ماهو اتنين اترفدوا وواحد اتنقل الصبح وواحد مشي وبيقنا متقطعين
اللذيذ في الموضوع هو الروح اللب بقت موجوده كله شاكك في التاني وكله حاسس إنه ممكن يترفد في يوم وكالتعب زاد ومالمرتب قل - أو يمكن مابقاش موجود خالص حاجة جميلة جدا كل ده والأجازة الأسبوعية اتلغن عشان في هعجز في الدكاترة والكاشير مشي فبقى لازم حد يقعد مكانه ومين اللي يقعد طبعا ابو حظ حلو اللي هو انا ليه عشان يطلع عليه عجز سبعين جنية يتخصموا من المرتب هما رخرين ما هي ناقصة مع العلم إن انا امي مش مدخلاني صيدلىة عشان اقعد كاشير دا غير ان في ظروف جميلة زي دي الخناقة اللي بيني وبين صاحبي زادت مش هديت ووصلت لطريق مسدود

بجد حسبي الله ونعم الوكيل في الدنيا دي

انا قلت هستريح وهايبقى ندي قت اتفسح الصبح وهايبقالي اجازة اسبوعيه زي خلق الله.......... واديني دلوقتي بفكر إني أسيب الصيدلية خالص ما هو الواحد مالوش مزاج يجيني ضغط بدري

برضة لازم نقول الحمد لله


3 Comments:

At 2:37 AM, Blogger سجدة said...

بص انت تسيب الصيدلية وبعدين تولع فيها
وبعدين تولع فى صحبك
وبعدين تولع فى نفسك
هون على نفسك هو لازم الشغل يكون فى متاعب غير متوقعة اهو يومين مشحونين ويعدوا إن شاء الله واهو منها دروس تستفيد منها وتتعلم ازاى تتعامل مع المواقف دى بعد كده ربنا ييسر لك الحال يارب

 
At 7:01 PM, Anonymous Anonymous said...

يا خرابي يا عامر

ايه يا ابنى الدمار الشامل

و انا اقول عشانكده مش باينلك صوت ليه

و كل ما اسال الشباب يقولولى مشاكل فى الصيدلية

ربنا يعينك يا ابنى


و معلش


عسى ان تكرهوا شيئا و يجعل الله فيه خيرا كثيرا

:)

هوّن عليك

ايمان سعد

 
At 7:28 AM, Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله

سعدت بالمرور هنا
ربنا يوفقك ويصلحلك الحال

بالنسبة لموضوع الصيدليات دا معلش, هو الشغل كدة, ممهما تغير في صيدليات هتلاقي في كل صيدلية مشكلة من نوع معين
بس الشاطر اللي يتأقلم مع مشكلة معينة ويتكيف معاها كأنها مش موجودة, مسألة تعود يعني ,المهم ان الواحد يتعلم فعلا من المواقف, واللي بيحصل ضدك دايما دا احتسبه عند الله,"فما من مسلم يصاب بهم ولا حزن ولا حتى الشوكة يشاكها إلا كفر الله عنه بها ذنب"

أما بالنسبة لموضوع ابو تريكة وزملائه دا ,انا ماليش في الكورة خالص, فا المثال اللي انت حطيته ما ضفليش كتير:) بس انا حاسة ان فعلا الناس كلها مش زي بعض في النجاح
وفعلا في ناس بتيجي معاهم الموجة فعلا عالية جدا فترفعهم وهما اصلا مش متوقعين
بس على فكرة اعتقد ان كل واحد واخد حقه من وجهة معينة, كل واحد هيخرج من الدنيا دي وهو واخد حقه كامل, كلنا هناخد ال 24 ايراط, محدش اقل من حد, بس الواحد المفروض يوظف العطايا اللي عنده على الوجه الأمثل

أأسف على الأطالة
وفعلا سعدت بالمرور هنا
وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضاه

 

Post a Comment

<< Home